Thursday 9 October 2014

PROGRAM ALAM SEKITAR : CINTAI ALAM DEMI CINTAI ALLAH

      Saya telah menjalankan satu program di sekolah semasa menjalankan intership di salah sebuah sekolah di daerah Sepang, Selangor iaitu Sekolah Kebangsaan Salak. Program yang telah saya jalankan ini berlangsung selama empat hari iaitu bermula daripada 15 Julai 2014 sehingga 18 Julai 2014. Program yang telah saya jalankan ini ialah mengenai tentang alam sekitar. Temanya ialah “ Cinta Alam Demi Cinta Allah ”. Program alam sekitar ini merupakan program yang dianjurkan oleh unit Pusat Sumber Sekolah, Sains dan Pendidikan Seni Visual. Gabungan ketiga-tiga unit tersebut dapat menghasilkan program yang menarik dan berilmiah kepada murid-murid Sekolah Kebangsaan Salak. Tambahan pula, program ini dapat berjalan dengan lancar tanpa timbulnya sebarang masalah semasa program ini dilaksanakan di sekolah.

          Rasionalnya program ini dijalankan adalah untuk  memastikan budaya cintakan ilmu berjaya dipupuk dalam kalangan semua lapisan masyarakat terutamanya murid-murid dan diberi pendedahan agar yakin pada kebolehan diri. Objektif kajian ini dijalankan adalah untuk memupuk sikap positif dan keyakinan diri dalam kalangan murid-murid, menarik minat murid untuk menyertai aktiviti-aktiviti ilmiah, membentuk murid ke arah berjiwa kreatif dan menyediakan murid-murid ke arah masyarakat yang kaya maklumat.

          Semua aktiviti ini diadakan di dewan Sekolah Kebangsaan Salak. Program kitar semula ini dijalankan di dewan kerana ruangnya yang luas dan tempat yang selesa itu dapat membantu murid-murid untuk menjalankan aktiviti yang dianjurkan oleh guru dengan mudah dan selesa. Antara aktiviti-aktiviti yang dijalankan ialah pertandingan mewarna, ceramah pemuliharaan alam sekitar, program kitar semula, pertandingan menghasilkan carta kitaran hidup haiwan, menghasilkan poskad dan lain-lain lagi. Semua aktiviti yang dijalankan mendapat sambutan yang hangat daripada murid-murid. Selain itu, guru-guru juga memberikan kerjasama untuk menjayakan program ini.


          Aktiviti-aktviti ini dijalankan pada waktu pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual dan sains, pada waktu rehat dan pada waktu perhimpunan pagi. Aktiviti-aktiviti ini dijalankan pada waktu itu supaya semua aktviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah dapat dilaksanakan dengan baik dan dapat dilakukan mengikut jadual yang telah ditetapkan. Semua murid melibatkan diri dengan aktif terhadap aktiviti-aktiviti yang dijalankan di sekolah.   

Murid menontin tayangan video dan mendengar ceramah

No comments:

Post a Comment