Thursday 9 October 2014

ANALISIS BORANG MAKLUM BALAS

ANALISIS BORANG MAKLUM BALAS

Kami telah menggunakan borang soal selidik untuk mendapatkan maklum balas daripada pelajar tentang program-program Pemuliharaan Alam Sekitar di bawah anjuran Panitia Sains. Bilangan responden yang ditetapkan adalah seramai 40 orang dalam kalangan pelajar tahap 2 iaitu pelajar tahun 4, 5 dan 6 sahaja. Terdapat 5 item pernyataan dan setiap item dikira beransur-ansur mengikut respon yang dipilih pelajar sama ada ya atau tidak. Kemudian semua bilangan respon pelajar dikira dalam bentuk peratusan. Analisis maklum balas pelajar dikemukakan dalam graf bar di bawah:

Graf 1: Analisis Maklum balas Murid SK Salak


Borang soal selidik ini disediakan dan diedarkan kepada pelajar bagi memperoleh maklum balas keberkesanan program yang dijalankan dalam menangani isu pencemaran alam sekitar yang makin kritikal kini. Disamping menilai tahap kesedaran pelajar terhadap usaha-usaha pemuliharan alam sekitar yang merupakan tangggungjawab kita bersama. Item 1 adalah berkaitan penyerapan ilmu pengetahuan  tentang  pemuliharaan alam sekitar.

Dalam ceramah pemuliharaan alam sekitar, kami telah mendedahkan kepada pelajar berkaitan definisi memelihara dan memulihara serta usaha-usaha yang telah dijalankan kerajaan dalam memulihara alam sekitar. Melalui ceramah ini diharapkan semua pelajar dapat memahami dengan lebih mendalam akan usaha pemuliharaan alam sekitar yang dijalankan dan matlamatnya. Selain itu, pelajar juga boleh menghubungkaitkan kepentingan flora dan fauna dengan keperluan manusia. Analisis item 1 menunjukkan 80% respon memilih Ya sementara 20% memilih Tidak. Ini menunjukkan hampir keseluruhan murid dapat memahami dengan jelas matlamat pemuliharaan dan dapat membuat hubungkait dengan baik. Ini juga dapat dilihat dalam sesi soal jawab selepas ceramah dimana pelajar dapat menyatakan kepentingan alam sekitar kepada kehidupan kita dan menyatakan apakah itu memelihara dan memulihara. Terdapat 8 orang pelajar yang memilih Tidak dan ini kerana mereka kurang memahami soalan dan tidak memberi perhatian penuh semasa ceramah disampaikan guru. 

Bagi item 2, pernyataan adalah berkaitan penilaian kesedaran pelajar tehadap amalan kitar semula. Respon yang diterima sangat memberangsangkan dimana 100% respon menjawab Ya. Tambahan lagi, usaha ini telah diperkenalkan dari dahulu lagi oleh pihak kementerian dalam mendidik  generasi kini terhadap usaha memulihara alam sekitar. Melalui aktiviti kitar semula yang dijalankan kepada semua komuniti sekolah  pelajar di didik untuk mengamalkan aktiviti kitar semula dalam kehidupan seharian. Ini dapat meningkatkan kesedaran pelajar akan kepentingan kitar semula dan sumbangannya kepada alam. Melalui program ini kami berharap pendedahan ini akan mempertingkatkan lagi tahap kesedaran pelajar terhadap isu pemuliharaan alam sekitar dan memperingatkan mereka betapa kritikalnya isu pencemaran udara dan air menjejaskan kesihatan kita. 

Item 3 pula adalah tentang kesan pencemaran kepada manusia antaranya menjejaskan kesihatan. Analisis menunjukkan 100% respon pelajar menjawab Ya. Pernyataan ini juga merupakan pengetahuan am yang diketahui setiap pelajar melalui pendedahan di kaca televisyen dan surat khabar. Respon yang diberikan pelajar menunjukkan bahawa mereka tahu dan sedar akan kesan buruk pencemaran kepada manusia dan bumi. Biarpun pelajar sudah tahu akan kesan buruk pencemaran namun mereka perlu sentiasa diperingatkan supaya mereka tidak leka dan kurang mengambil berat terhadap usaha badan-badan tertentu dalam memulihara alam sekitar. Usaha yang berterusan akan mempertingkatkan kesedaran dalam jiwa setiap individu. Program pemuliharaan alam sekitar yang dijalankan secara berterusan ini melalui pendedahan di peringkat persekolahan lagi diharap dapat memupuk sikap sayangi alam sekitar dalam diri pelajar disamping  berusaha memelihara dan memulihara alam sekitar untuk jangka masa panjang. 

Manakala bagi item 4 iaitu memelihara dan memulihara alam sekitar adalah tanggungjawab bersama telah dipersetujui seramai 38 orang murid iaitu 95% dan selebihnya tidak bersetuju. Ini menunjukkan bahawa hampir kesemua murid bersetuju bahawa mereka mempunyai tanggugjawab dalam memulihara alam sekitar. Begitu juga dengan item 5 hampir kesemua murid iaitu 96% orang murid bersetuju supaya program ini berterusan agar mereka dapat menerapkan jati diri dalam memulihara alam sekitar dengan kitar semula. 


No comments:

Post a Comment