ANALISIS
BORANG MAKLUM BALAS
Kami
telah menggunakan borang soal selidik untuk mendapatkan maklum balas daripada
pelajar tentang program-program Pemuliharaan Alam Sekitar di bawah anjuran
Panitia Sains. Bilangan responden yang ditetapkan adalah seramai 40 orang dalam
kalangan pelajar tahap 2 iaitu pelajar tahun 4, 5 dan 6 sahaja. Terdapat 5 item
pernyataan dan setiap item dikira beransur-ansur mengikut respon yang dipilih
pelajar sama ada ya atau tidak. Kemudian semua bilangan respon pelajar dikira
dalam bentuk peratusan. Analisis maklum balas pelajar dikemukakan dalam graf
bar di bawah:
Graf 1: Analisis Maklum balas Murid SK Salak
Borang
soal selidik ini disediakan dan diedarkan kepada pelajar bagi memperoleh maklum
balas keberkesanan program yang dijalankan dalam menangani isu pencemaran alam
sekitar yang makin kritikal kini. Disamping menilai tahap kesedaran pelajar
terhadap usaha-usaha pemuliharan alam sekitar yang merupakan tangggungjawab
kita bersama. Item 1 adalah berkaitan penyerapan ilmu pengetahuan tentang
pemuliharaan alam sekitar.
Dalam ceramah pemuliharaan alam sekitar, kami telah
mendedahkan kepada pelajar berkaitan definisi memelihara dan memulihara serta
usaha-usaha yang telah dijalankan kerajaan dalam memulihara alam sekitar.
Melalui ceramah ini diharapkan semua pelajar dapat memahami dengan lebih
mendalam akan usaha pemuliharaan alam sekitar yang dijalankan dan matlamatnya.
Selain itu, pelajar juga boleh menghubungkaitkan kepentingan flora dan fauna
dengan keperluan manusia. Analisis item 1 menunjukkan 80% respon memilih Ya
sementara 20% memilih Tidak. Ini menunjukkan hampir keseluruhan murid dapat
memahami dengan jelas matlamat pemuliharaan dan dapat membuat hubungkait dengan
baik. Ini juga dapat dilihat dalam sesi soal jawab selepas ceramah dimana
pelajar dapat menyatakan kepentingan alam sekitar kepada kehidupan kita dan
menyatakan apakah itu memelihara dan memulihara. Terdapat 8 orang pelajar yang
memilih Tidak dan ini kerana mereka kurang memahami soalan dan tidak memberi
perhatian penuh semasa ceramah disampaikan guru.
Bagi item 2, pernyataan adalah berkaitan penilaian
kesedaran pelajar tehadap amalan kitar semula. Respon yang diterima sangat
memberangsangkan dimana 100% respon menjawab Ya. Tambahan lagi, usaha ini telah
diperkenalkan dari dahulu lagi oleh pihak kementerian dalam mendidik generasi kini terhadap usaha memulihara alam
sekitar. Melalui aktiviti kitar semula yang dijalankan kepada semua komuniti
sekolah pelajar di didik untuk
mengamalkan aktiviti kitar semula dalam kehidupan seharian. Ini dapat
meningkatkan kesedaran pelajar akan kepentingan kitar semula dan sumbangannya
kepada alam. Melalui program ini kami berharap pendedahan ini akan
mempertingkatkan lagi tahap kesedaran pelajar terhadap isu pemuliharaan alam
sekitar dan memperingatkan mereka betapa kritikalnya isu pencemaran udara dan
air menjejaskan kesihatan kita.
Item 3 pula adalah tentang kesan pencemaran
kepada manusia antaranya menjejaskan kesihatan. Analisis menunjukkan 100%
respon pelajar menjawab Ya. Pernyataan ini juga merupakan pengetahuan am yang
diketahui setiap pelajar melalui pendedahan di kaca televisyen dan surat
khabar. Respon yang diberikan pelajar menunjukkan bahawa mereka tahu dan sedar
akan kesan buruk pencemaran kepada manusia dan bumi. Biarpun pelajar sudah tahu
akan kesan buruk pencemaran namun mereka perlu sentiasa diperingatkan supaya
mereka tidak leka dan kurang mengambil berat terhadap usaha badan-badan
tertentu dalam memulihara alam sekitar. Usaha yang berterusan akan
mempertingkatkan kesedaran dalam jiwa setiap individu. Program pemuliharaan
alam sekitar yang dijalankan secara berterusan ini melalui pendedahan di
peringkat persekolahan lagi diharap dapat memupuk sikap sayangi alam sekitar
dalam diri pelajar disamping berusaha
memelihara dan memulihara alam sekitar untuk jangka masa panjang.
Manakala bagi item 4 iaitu memelihara dan memulihara alam
sekitar adalah tanggungjawab bersama telah dipersetujui seramai 38 orang murid
iaitu 95% dan selebihnya tidak bersetuju. Ini menunjukkan bahawa hampir kesemua
murid bersetuju bahawa mereka mempunyai tanggugjawab dalam memulihara alam
sekitar. Begitu juga dengan item 5 hampir kesemua murid iaitu 96% orang murid
bersetuju supaya program ini berterusan agar mereka dapat menerapkan jati diri
dalam memulihara alam sekitar dengan kitar semula.
No comments:
Post a Comment